ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ



  • Στο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Λατινικών της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών (ΦΕΚ 940/25-5-2015) γίνεται αναφορά μεταξύ άλλων στο σχολικό εγχειρίδιο ότι «τα κείμενα συνοδεύονται από υποστηρικτικό λεξιλόγιο και ετυμολογικές επισημάνσεις σε ετυμολογικές συγγένειες με παράθεση των αντιστοίχων λέξεων της αρχαίας ελληνικής» και ορίζει πιο κάτω ότι οι μαθητές θα πρέπει να έλθουν σε επαφή και με την «επισήμανση πρωτότυπων παράγωγων και σύνθετων λέξεων στα διδασκόμενα κείμενα». Υπό το πρίσμα αυτό η Ομάδα Εκπόνησης του Ψηφιακού Βοηθήματος των Λατινικών παραθέτει ασκήσεις που αφορούν στο σημείο της ετυμολογικής συγγένειας με την αρχαία και τη νέα ελληνική γλώσσα.

    Αξιοποιούμε τις οδηγίες και τις διευκρινίσεις του βιβλίου των Λατινικών και του Βιβλίου του Καθηγητή και κάνουμε αναφορά στις κοινές γλωσσικές συγγένειες με την αρχαία ελληνική, αφού Λατίνοι και Έλληνες συνυπήρξαν και ανέπτυξαν κοινή γλώσσα επικοινωνίας. Κατά την ενασχόλησή μας με τα λατινικά κείμενα θα διαπιστώσουμε μεγάλες ομοιότητες μεταξύ της ελληνικής και της λατινικής γλώσσας, τόσο στη γραμματική όσο και στο συντακτικό. Αν ανατρέξετε στην Εισαγωγή του σχολικού εγχειριδίου θα ανακαλύψετε τους λόγους, πού στηρίζεται δηλαδή αυτή η γλωσσική συγγένεια –σε ποιους λόγους ιστορικούς και γλωσσικούς- και την αλληλεπίδραση μεταξύ των γλωσσών αυτών. Υπογραμμίζουμε ότι σε κάθε αναφορά ετυμολογικής συγγένειας ανατρέχουμε στην αρχική ινδοευρωπαϊκή ρίζα, στα δάνεια της ελληνικής γλώσσας προς τη λατινική και στα αντιδάνεια, λέξεις δηλαδή που προσλαμβάνει με τη σειρά της η ελληνική γλώσσα μετά την επεξεργασία της από τους Λατίνους. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό κινούμαστε για την εκπόνηση των ασκήσεων, τις οποίες παραθέτουμε ανά ενότητα και τις οποίες μπορεί να αξιοποιήσει ο εκπαιδευτικός ή ο μαθητής. Για το σχολικό έτος 2017-18 οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα κινηθούν, ως προς τον τύπο των ασκήσεων, σύμφωνα με τα προηγούμενα χρόνια (ΦΕΚ 2893/21-08-2017) και για τον λόγο αυτό αποφασίσαμε να εντάξουμε τις ασκήσεις αυτές σε ξεχωριστό πλαίσιο για να μην δημιουργηθεί σύγχυση στους μαθητές.

    Ομάδα Εκπόνησης του Ψηφιακού Βοηθήματος




  • Επιμέλεια: Αργυροπούλου Μαρία, Πλακίδας Γεώργιος
    Επιστημονικός έλεγχος: Βενούτσου Μαριάννα, Κεκροπούλου Μαρία