ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΛΑΤΩΝ - ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ Ενότητα 7η (324d-326e) - Η διδασκαλία της αρετής από την οικογένεια και την κοινωνία |
-
Στόχοι της ενότητας είναι:- να αντιληφθούν οι μαθητές ότι η κοινωνική συνοχή δεν είναι αυτονόητη, αλλά προϊόν συλλογικών διεργασιών, χρονοβόρων και επίπονων·
- να συνειδητοποιήσουν ότι η αρετή διδάσκεται από τα πρώτα βήματα του ανθρώπου ως το τέλος της ζωής του, μόνο που η διδασκαλία δεν έχει πάντα την ίδια μορφή και τον ίδιο φορέα·
- να διερευνήσουν τη σχέση διδασκαλίας και μάθησης·
- να αποσαφηνίσουν τις έννοιες «παιδεία, αγωγή, εκπαίδευση»·
- να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν τη σχέση παιδείας/εκπαίδευσης και πόλης/κράτους·
- να προβληματιστούν για την πολιτική λειτουργία της παιδείας/εκπαίδευσης και για την παιδευτική λειτουργία της πολιτικής·
- να ελέγξουν τη μέθοδο του Πρωταγόρα και να αξιολογήσουν τον λόγο του σε επίπεδο ιδεών και αποτελεσματικότητας.
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - Ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 3 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 4 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 5 - ΕΣ1: "Για το θέμα αυτό, Σωκράτη, δεν θα σου πω μύθο αλλά λόγο"
Υποενότητα 6 - ΕΣ2: Η αποδεικτέα θέση: "Για ποιον λόγο ... και οι ίδιοι εξαίρετοι."
Υποενότητα 7 - ΕΣ3: Η αρετή και το περιεχόμενό της: "Για το θέμα, αυτό, Σωκράτη ... σε καμιά περίπτωση χωρίς αυτό"
Υποενότητα 8 - ΕΣ4: Η αντιμετώπιση όσων αρνούνται να συμμετέχουν στην πολιτική αρετή: "και εάν σε περίπτωση που κάποιος ... και μετά την τιμωρία"
Υποενότητα 9 - ΕΣ5: Το συμπέρασμα: "Για το θέμα αυτό ... να πιστέψουμε κάτι τέτοιο, Σωκράτη;"
Υποενότητα 10 - ΕΣ6: Η κριτική της απόδειξης του Πρωταγόρα
Υποενότητα 11 - ΕΣ7: 1η βαθμίδα εκπαίδευσης: "Στην πραγματικότητα ... σαν δέντρο που λυγίζει και γέρνει."
Υποενότητα 12 - ΕΣ8: 2η βαθμίδα εκπαίδευσης: "Κι ύστερα ... να γίνει παρόμοιος."
Υποενότητα 13 - ΕΣ9: 3η βαθμίδα εκπαίδευσης "Κι όταν πια φύγουν ... στην ευθεία."
Υποενότητα 14 - ΕΣ10: "Εὐθῦναι"
Υποενότητα 15 - ΕΣ11: Βασικά γνωρίσματα εκπαιδευτικού συστήματος της Αθήνας
Υποενότητα 16 - ΕΣ12: Συμπέρασμα συλλογισμού: "Ενώ λοιπόν είναι ... αν η αρετή είναι διδακτή;"
Υποενότητα 17 - ΕΣ13: Κριτική του συμπεράσματος
-
«Η διδασκαλία της αρετής από την οικογένεια και την κοινωνία» - Δομικά στοιχεία κειμένου
Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Α. Ο «λόγος» του Πρωταγόρα: οι άριστοι άνδρες διδάσκουν την πολιτική αρετή στα παιδιά τους. Το αντίθετο μοιάζει παράλογο.
Β. Η διά βίου εκπαίδευση των Αθηναίων αποδεικνύει ότι η πολιτική αρετή διδάσκεται
Αισθητικά σχόλια
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Α΄ Επιστημονικός έλεγχος: Αναγνώστου Λαμπρινή
Β΄ Επιστημονικός έλεγχος: Μητρούσιας Σοφοκλής, Τζιώκα Πηνελόπη