ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΠΟΛΙΤΙΚΑ Ενότητα 20ή (Θ 2, 1-4) - Οι στόχοι της παιδείας |
-
Στόχοι της ενότητας είναι οι μαθητές:- να γνωρίσουν τον τρόπο με τον οποίο ο Αριστοτέλης ασχολείται με την παιδεία·
- ειδικότερα να αντιληφθούν ότι στην αριστοτελική προσέγγιση η εκπαίδευση και γενικότερα η παιδεία των πολιτών είναι ευθύνη της πολιτείας, έχει ως σκοπό τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των πολιτών και την άσκησή τους στην αρετή·
- να διερωτηθούν για τη σχέση παιδείας και πολιτικής·
- να πληροφορηθούν για τα παιδευτικά πράγματα της εποχής του Αριστοτέλη και να προβληματιστούν για τη διαχρονικότητα ζητημάτων που συνδέονται με την παιδεία.
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Μετάφραση του κειμένου
Υποενότητα 3 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 4 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 5 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 6 - ΕΣ1: «Ὅτι μὲν οὖν νομοθετητέον … ποιητέον, φανερόν·»
Υποενότητα 7 - ΕΣ2: Προβληματισμοί σχετικά με το χαρακτήρα, το περιεχόμενο και τους στόχους της παιδείας: «τίς δ’ ἔσται … τὴν ἄσκησιν αὐτῆς»
Υποενότητα 8 - ΕΣ3: Η παιδεία της εποχής του Αριστοτέλη: «ἔκ τε τῆς ἐμποδὼν παιδείας»
Υποενότητα 9 - ΕΣ4: Απόψεις του Αριστοτέλη για το χαρακτήρα, το περιεχόμενο και τους στόχους της παιδείας: «Ὅτι μὲν οὖν … ἢ τὴν διάνοιαν»
-
«Οι στόχοι της παιδείας» - Δομικά στοιχεία κειμένου
Μετάφραση
Λεξιλόγιο
Ετυμολογικά και ομόρριζα στη νέα ελληνική
Σύντομη απόδοση περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Α) «Ὅτι μὲν οὖν… δεῖ μὴ λανθάνειν.» Το αίτημα για νομοθέτηση κοινής παιδείας
Β) «Νῦν γὰρ ἀμφισβητεῖται… πρὸς τὴν ἄσκησιν αὐτῆς)» Κριτική στην παιδευτική πραγματικότητα της εποχής του. Τύποι παιδείας
Γ) «Ὅτι μὲν οὖν… ἢ τὴν διάνοιαν» Κυρίαρχος ο ηθοπλαστικός χαρακτήρας της παιδείας
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Α΄ Επιστημονικός έλεγχος: Βρυνιώτη Ελένη
Β΄ Επιστημονικός έλεγχος: Μητρούσιας Σοφοκλής, Τζιώκα Πηνελόπη