ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ Ενότητα 3η (Β 1, 5-7) - Άλλα επιχειρήματα για τη σχέση ηθικής αρετής και ηθικής πράξης |
-
Στόχοι της ενότητας είναι οι μαθητές:- να συνειδητοποιήσουν ότι στο πλαίσιο της πολιτείας ο εθισμός (μέσω των νόμων) στην ηθική αρετή είναι συνέπεια της επανάληψης ηθικών πράξεων·
- να εκτιμήσουν ως κριτήριο της αγαθής πολιτείας την καλλιέργεια της ηθικής αρετής, επισημαίνοντας τη στενή σχέση που υπάρχει μεταξύ ηθικής και πολιτικής στη φιλοσοφία του Αριστοτέλη·
- να επισημάνουν τον ρόλο της παιδείας στην απόκτηση της ηθικής αρετής. Ο Αριστοτέλης, όπως και ο Πλάτων, θεωρεί ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της πολιτείας το παιδευτικό, που υλοποιείται κυρίως με τους νόμους και την παιδεία.
- να συνειδητοποιήσουν ότι στο πλαίσιο της πολιτείας ο εθισμός (μέσω των νόμων) στην ηθική αρετή είναι συνέπεια της επανάληψης ηθικών πράξεων·
Υποενότητα 1 - Εισαγωγή - ανάγνωση πρωτότυπου κειμένου
Υποενότητα 2 - Μετάφραση του κειμένου
Υποενότητα 3 - Τα δομικά στοιχεία του κειμένου
Υποενότητα 4 - Σύντομη απόδοση του περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Υποενότητα 5 - Πίνακας ερμηνευτικών σχολίων
Υποενότητα 6 - ΕΣ1: Το παράδειγμα των νομοθετών: «Μαρτυρεῖ δὲ … ἀγαθὴ φαύλης.»
Υποενότητα 7 - ΕΣ2: Η διάκριση των πολιτευμάτων κατά τον Αριστοτέλη: «καὶ διαφέρει τούτῳ πολιτεία πολιτείας ἀγαθὴ φαύλης.»
Υποενότητα 8 - ΕΣ3: «Ἔτι ἐκ τῶν αὐτῶν καὶ διὰ τῶν αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ φθείρεται»
Υποενότητα 9 - ΕΣ4: Τα παραδείγματα των κιθαριστών και των οικοδόμων: «ἐκ γὰρ τοῦ κιθαρίζειν … ἐκ δὲ τοῦ κακῶς κακοί.»
Υποενότητα 10 - ΕΣ5: Η σημασία της διδασκαλίας για την κατάκτηση των ηθικών αρετών: «Εἰ γὰρ μὴ οὕτως εἶχεν … ἀγαθοὶ ἢ κακοί.»
-
«Άλλα επιχειρήματα για τη σχέση ηθικής αρετής και ηθικής πράξης» - Δομικά στοιχεία κειμένου
Μετάφραση
Ετυμολογικά και ομόρριζα στη νέα ελληνική
Σύντομη απόδοση περιεχομένου
Ερμηνευτικά σχόλια
Α) «Μαρτυρεῖ δὲ … ἀγαθὴ φαύλης.» Το παράδειγμα των νομοθετών
Β) «Ἔτι ἐκ τῶν αὐτῶν … ἐκ δὲ τοῦ κακῶς κακοί.» Οι λόγοι και η ποιότητα του εθισμού καθορίζουν την επίκτητη ιδιότητα
Γ) «Εἰ γὰρ μὴ οὕτως εἶχεν … ἂν ἐγίνοντο ἀγαθοὶ ἢ κακοί.» Απαραίτητος ο δάσκαλος για την υπόδειξη του ορθού εθισμού
Αισθητικά σχόλια
Επιμέλεια: Μάνιου Βάσω
Α΄ Επιστημονικός έλεγχος: Αναγνώστου Λαμπρινή
Β΄ Επιστημονικός έλεγχος: Μητρούσιας Σοφοκλής, Τζιώκα Πηνελόπη